Vi vet ikke egentlig når hovedlåna på Eid (opprinnelig skrivemåte) eller Eide (dansk skrivemåte) er oppført, men vi har noen holdepunkter.
Kjøpekontrakten av 16. januar 1759 beskriver i detalj grenser og verdier når Mette Christine Høyer, enke etter Austråtts besitter Søren Dass, selger gårdene Eide og Furunes (som altså inntil da har ligget under Austrått), med tilliggende laksevald og storholmen Brattingen, til «kongelig foged over Fosen Fogderi, Johan Rüberg» for 600 riksdaler.
I kjøpekontrakten står det at gården Furunes har ligget øde, i motsetning til Eide, og så står det «…og ingen huse på begge disse gaarder». Nå er dette litt uklart skrevet, men kontrakten ellers er utrolig detaljert med tanke på hva som er og ikke er på gården, så det rart at husene ikke er nevnt, om de var noe voldsomt å snakke om.
Sorenskriveren Peder Sivertsen Barup bodde også på Eid(e) i tjue år; han leide gården av Austrått fra 1723 til 1743. Det er rimelig å anta at også sorenskriveren måtte bo standsmessig. Men kjøpekontrakten 16 år seinere mellom hans etterfølger på gården, fogden Johan Rüberg og Mette Høyer (eier av Austrått) nevner altså ingen hus.
Dermed kan en gjerne tenke seg at fogd Rüberg, som nå er eier av gården (i motsetning til sorenskriver Barup, som leide), ruster opp og bygger seg skikkelige hus på gården. På et tidspunkt selger han så gården sin til sorenskriver Ove Schjelderup von Hadeln, som var sorenskriver i Fosen fra 1764 til 1800. Rüberg dør i år 1773. En eller annen gang i tidsrommet mellom 1764 og 1773 overtar von Hadeln gården, og det er ikke urimelig å anta at han fullfører byggeprosjektene. Og sannsynligvis med stil.
Her strekker jeg faktagrunnlaget litt, men jeg syns det virker sannsynlig at han ble frista til å stikke handa i pengskuffa for å gjøre ferdig sitt storslåtte gods. Von Hadeln ble nemlig suspendert fra sitt embete i 1792 på grunn av flere ankepunkter i hans embedsførsel, og ble slått personlig konkurs før han døde i 1800. I 1801 blir gården solgt på tvangsauksjon.
Bildet viser familien Von Hadelns våpenskjold.
Det er også rimelig å anta at hovedlåna stod ferdig i 1776. Det finnes en relativt forseggjort værhane/vindfløy i metall på gården, med von Hadelns initialer (OSvH, Ove Schjelderup von Hadeln) og årstallet 1776. Så vi bruker dette som holdepunkt for å anta at hovedlåna stod ferdig da.
Denne vindfløyen eller værhanen står i dag på taket av Nordstua.
I 1821 ble gården delt i to (se også i innlegget om Johan Arnt), og husene ble også delt. Deler av bygningsmassen ble dermed flyttet fra Østergården til Vestergården (mer spesifikt fra Nergården til Øvergården).
Det er veldig mye vi ikke vet om hvordan bygningene på gården så ut og hvor store de var.
Men vi vet noen ting likevel. Alt som ble bygd i Trøndelag i denne perioden sorterer under hustypen trønderlån. Dette hadde med kapasiteten på sagbrukene å gjøre, de kunne sage stokker på 6 meter. Dermed ble dette bredden på låna. Senere utvikles sager som kan sage stokker på 7 meter, så da blir lånene tilsvarende en meter bredere.
Låna på Eid var likevel spesiell. Vi har bilder fra 1901 og seinere som tydelig viser at låna hadde to fløyer: Den var bygd i en L-form.
På dette bildet ser vi at veien går igjennom tunet, sør for den L-forma låna. Veien ble lagt om, til nord for låna, i 1920. Da blir denne veien også utstyrt med ei ny bru. Gabriel bygger seg kårstue på nordsida av veien, og slik går veien fortsatt mellom bygningene på gården. Gabriels kårstue og smia ligger på nordsida av den nye veien (se maleriet under).
Faksimile fra «Norges bebyggelse» der det står en hel del viktige årstall og fakta om bygningene på gården, om ombygginga i 1948 og mange andre vitale tall og mål.
Vi finner også en hel del interessante tall om folk og besetningen av dyr som bebodde de ulike bygningene på gården.
Bildet er tatt fra en nokså uvant vinkel, nede fra naustene i elvamunningen. Sammenlign med maleriet av Paul Grav vist ovenfor, som er tatt fra en lignende vinkel.
Som nevnt ovenfor, i 1947- 1948 blir det altså foretatt ei kraftig ombygging av bygningskroppen, og flere av bygningene blir flyttet. Den ene fløya blir delvis flyttet (Nordstua), en seksjon blir revet, og den resterende bygningen blir utvidet både i lengden og bredden, samt at taket blir hevet slik at mønet fremdeles går midt etter taket. Murpipene blir derimot ikke lenger midtstilt, men kommer til å stå litt sør for mønets midtrand. Nordstua (gul på maleriet under) blir altså et separat hus som delvis leies ut som bolig for ulike familier opp gjennom årene.
Samtidig blir stabburet flyttet bort fra elvakanten og lenger inn på tunet. Dette stabburet blir seinere revet (ca. 1979-80) for å gi plass til et nytt redskapshus.
Den lille inngangspartiet mot sør, som vises på bildene fra 1978, blir revet og erstattet av et litt større tilbygg til inngangsparti og yttergang i 2001.
Da vi begynte totalrenoveringa av låna, ønsket vi å rive gjesteinngangen mot nord (som odelsgutten noe uerbødig omtalte som «potetkassen»). Denne inngangen har vært i bruk kanskje et dusin ganger de siste 40 årene, og da alltid i forbindelse med selskaper.
For oss var ikke dette nok til å forsvare de utallige kvadratmeter med gang i hele lånas lengde som denne planløsningen førte til, og vi ønsket å utnytte bygningskroppen på en mye bedre måte. Derfor søkte vi om å få rive «potetkassen» og sette opp et nytt inngangsparti i to etasjer pluss kjeller.
Siden denne låna er registrert som et fast kulturminne (SEFRAK) siden 1978 (se bildene over), er fylkesmannen v/fylkesantikvar rådgivende organ i slike saker. Etter at fylkesantikvaren hadde vært på grundig befaring (til og med oppe på kryploftet), fikk vi hans anbefaling: «Lag to små inngangsparti mot sør, og flytt nordstua nærmere hovedlåna, for å delvis gjenskape den gamle L-forma.»
Vi vurderte dette som håpløst upraktisk, planløsningen ville bli nesten like håpløs som det den var i dag, og fasade og inngangsparti ville bli innadvendt mot tunet heller enn utadvendt mot veien. Dessuten hadde veivesenet på forhånd varslet om at den dispansen vi hadde fått for å få bygge ut tilbygget et par meter nærmere veien, allerede var strukket så langt det lot seg gjøre. Vi ville dermed aldri ha fått godkjent å flytte en verneverdig bygning så nært veien. Ikke hadde vi lyst, heller.
Ny runde med anke, søknader, utfyllende opplysinger og argumenter. Og den kommunale rådmannen så saken relativt likt som vi så det: Resultatet skal være ei moderne bygning til å bo i, ikke en museumsgjenstand til utstilling og omvisning for kulturelle pilegrimer av ymse slag. Ikke BARE det, i hvert fall.
Her er fasaden mot nord med det nye tilbygget. Bordkledning og en del vinduer mangler foreløpig. Nye bilder kommer etter hvert.
Hei,
Så spennende å lese om gårdens historie!
For meg veldig gøy med vimpelen av jern med initialene til Ove Scheldrup von Hadeln, en av mine 3-tip oldefedre :-). Her er litt mer info om ham:
Han var kanselliråd og sorenskriver til Fosen fra 1760 til 1792. Gift med Sara Marie Hammond Helkand (1754-1758) som var født på Hitra. Jeg aner ikke noe om dem, men har funnet ut at Statsarkivet i Trondheim har to privatarkiv etter ham. Det hadde vært interessant en gang å finne ut hva som ligger i arkivboksene der.
Vil dere se signaturen hans, så er denne panteboka fra Fosen full av dem. https://www.digitalarkivet.no/tl20080318670791 Den tjukke protokollen fra 1700-tallet er sannsynligvis skrevet i stua hjemme hos dere, da – antar jeg.
Ove og Sara Marie hadde tre barn som må ha vokst opp på gården deres:
1) Johanne Blichfeld von Hadeln (1777 – 1847), ble gift med kirurgen Johan Henrik Reinert ( som drev «det midlertidige Sygehus for Radesyge og Veneriske i Namdalen». Han døde under en militærøvelse i Stjørdal. 10 barn.
2) Knud Ovesen von Hadeln (1779-1853) som var «Gaardmand i Rissen, eiede Skavdalen i Bjugn», gift med Malene Langenfeld. 2 barn.
3) Sara Marie Blix von Hadeln (1780-1816) gift med vannledningsinspektør i Trondheim Søren Steen (1772-1826). 4 barn som vokste opp: Nathan Surland Steen (1809-1893), Ove von Hadeln Steen (1807-1837), Johan Adolph Steen (1812-1856) og Sara Marie Steen (1814-1857).
Min linje bakover går faktisk både via Nathan Surland Steen OG Sara Marie Steen. Nathan var sogneprest i Kvikne, Lesja, Statsbygd og til slutt Østre Toten. Han var prost i Fosen da han var i Statsbygd. Sara Marie giftet seg med sognepresten Anton Benedict Frost som gjorde tjeneste i Vega i Nordland, Stranden på Sunnmøre og til slutt i Fosen.
Jeg ser at dere gjør en kjempejobb med restaurering og oppussing! Så på vegne av sikkert nokså mange etterkommere etter han som enten bygde det, eller utvidet det så takk for at dere tar vare på historien!
Hei Ivar,
så utrolig artig å lese! Beklager seint svar, men i sommer er det blitt lite tid til å skrive og lese blogg, siden det er jobbing med bygging, maling og rydding i alle døgnets lyse timer. Det var stas å se protokollen, vi skal lenke til den også i en post. Vi har også hatt andre etterkommere etter din forfar på besøk, som lurte på om det stod noen hustufter igjen etter det opprinnelige huset. De ble ganske forbauset da vi kunne vise dem rundt i selve huset, som er det opprinnelige (sjøl om det er blitt stykka opp og deler av det er blitt satt opp andre steder). Det opprinnelige huset måtte ha vært et imponerende skue, og det kan nok vanskelig la seg gjøre å gjenskape en slik fordums prakt. Men det kjennes likevel verdifullt å ta vare på en slik lang og ubrutt tradisjon, og ungfolkene på gården er minst like ivrige som oss. Takk for at du la igjen en kommentar!